Spelen met vuur, zand en golven - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Léon Acda - WaarBenJij.nu Spelen met vuur, zand en golven - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Léon Acda - WaarBenJij.nu

Spelen met vuur, zand en golven

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Léon

12 December 2008 | Australië, Surfers Paradise

Ik ben ondertussen in Surfers Paradise aan de Gold Coast en wat denk je…..regen! Vandaar dat het me maar weer eens tijd leek om jullie weer even een leuk verhaaltje te sturen.

Zoals ik al zei was m’n plan om zaterdag 6 december sportief te beginnen met wat hardlopen. En wat denk je? Dat heb ik ook gedaan! Het was wel weer snikheet, maar met een klein briesje op het strand was het om 07:30 ‘s ochtends net vol te houden. Om 10:00 ’s ochtends werd ik vervolgens opgehaald door Shane, onze gids, in z’n 4WD-bus voor de 3 daagse tocht naar Fraser Island. We waren met 19 man uit voornamelijk Zwiterland, Duitsland en Engeland. Verder nog een Amerikaanse, een Chileense en....1 Nederlander (ik). Valt me trouwens zoiezo op dat ik tot nog toe nog maar weinig Nederlanders ben tegengekomen. Allemaal last van de financiële crisis zeker. Overigens bestond de groep voor ruim 70% uit vrouwen, maar daarstond tegenover dat de meerderheid van de groep Duits sprak....Zwitsers zijn echt saai volk!

Na eerst even flink drank in te slaan voor de komende 3 dagen (ik had achteraf veel te veel bij me :-) ) gingen we met de 4WD-bus over het strand. Maar de omstandigheden waren nogal zwaar, dus na 10 km had onze bus zich al ingegraven en was het duwen geblazen....70% vrouwen aan boord, schiet lekker op!.... Maar het lukte en toen reden we snel naar een pondje dat ons naar Fraser Island bracht. Daar gingen we verder over het strand. Het grappige is dat dit strand hier dus een officiële autoweg is, waar gewoon dezelfde verkeersregels gelden als in de rest van Australië, inclusief verkeerspolitie. Alleen zonder stoplichten. Gewoon wie het best door het mulle zand kan manouvreren heeft voorrang. Het eerste stuk strand sloegen we over, want dat was amper door te komen, maar daarna knalden we met 70-80 km per uur verder over het strand. Uiteidelijk kwamen we bij ‘The Beach House’ aan, ons camp waar we de komende 3 dagen zouden verblijven. Na het indelen van de kamers en een lekkere lunch, gingen we weer gauw op pad. We gingen eerst naar Eli Creek. Dat is een stromend beekje dat vanuit het regenwoud zo de zee in loopt. Door stroomopwaarts het regenwoud in te lopen kon je je door het beekje laten meedrijven tot je weer terug op het strand was. En aan gezien het water heerlijk koud was, was dit een prima afkoeling in die hitte. Ik heb daar ook nog even in zee gezwommen. Achteraf hoorde ik dat het slecht voor je gezondheid kon zijn, want het schijnt hier een broedplaats voor haaien te zijn, vooral voor tijgerhaaien.... Daarrna zijn we nog gaan kijken bij een in 1935 aangespoeld wrak van een eerste klas stoomboot en bij een paar gekleurde zandduinen die voor de aboriginals ooit belangrijk waren ofzo...Tot slot reden we weer snel terug naar het beachhouse voor een BBQ en bier op de veranda met uitzicht over zee. ’s Avonds ben ik met Shane en 4 wèl gezellige meiden naar de enige kroeg op het eiland geweest. Daar dronken we een paar jugs of beer (zeg maar maatbeker met 1140 ml bier en wat glazen). Een local vroeg vervolgens of we wilden leren jongleren met een staaf die aan beide kanten was aangestoken. Zeg maar een soort majoretten, maar dan met een flinke brandende staaf. Was zeker niet ongevaarlijk, want een Engelsman, met iets te veel bier op, stak z’n eigen kleren in de brand. Gelukkig beheerste ik nog over enige kendo-technieken en bracht ik het er heelhuids van af (zie foto’s). Eigenlijk was het best leuk. Daarna sprongen er nog een aantal dronken Australiërs met kleren en al het zwembad in. En dan wordt het echt tijd om naar bed te gaan...

Op 7 december ging om 07:00 mijn wekker weer, maar ik wilde er niet uit. Dus om 07:30 nog maar een keer proberen. Wilde ik net gaan douchen springt, zo’n lelijk Engels mokkel net voor me in de douche. Blijft dat stomme wijf daar ook nog eens 20 minuten onderstaan! Ik dacht nog...knapper wordt je er niet van. Maar ok, toen kon ik eindelijk douchen...5 minuten. Ik moest nog opschieten met ontbijt want om 08:30 vertrokken we alweer. We hebben toen eerst een hike gemaakt door het regenwoud, langs een riviertje. Vooral veel bomen en af en toe een varaan, hagedis en....een vogel. Goed om mee wakker te worden. Daarna gingen we naar Lake Birrabeen. Dit is echt een heel mooi blaauw meer met een spierwit strand, vergelijkbaar met het strand van White Heaven Beach. Dus binnen een paar minuten lag iedereen (op wat saaie Zwitsers na) in het water. Verder ging iedereen een beetje experimenteren en kunstjes doen (jaja, artistieke groep). Shane probeerde te filmen met z’n fototoestel op een drijvende frisbee, de gezellige meiden probeerden tegen elkaar een handstand in het water te doen. En ik...tja...ik had tegen Tim gezegd dat ik ook die salto zou doen, die hij daar zo’n 3 weken geleden had gemaakt (zie foto’s) :-)
Daarna gingen we naar Lake Bomanjin. Dit was een rood meer! Dat kwam doordat er een soort theebladeren uit bomen in het meer vielen, waardoor het meer lijkt op een enorme bak ice-tea.
Ook hier heb ik, samen met 2 anderen heerlijk gezwommen. De rest vond het water er niet zo aantrekkelijk uitzien. Aan het einde van de middag waren we weer in het beachhouse. Daar heb ik eerst even mijn moeder gebeld, want die was jarig!! En omdat er amper mobiel ontvangst was op het eiland mocht ik even gebruik maken van de telefoon van het resort. ’s Avonds na een heerlijke spagetti maaltijd (backpackers food) heb ik een paar potjes gepoold met Shane (Aus. gids) en Andy (UK), maar ik won er geen één. Je kunt wel zien waar dat spel vandaan komt! Daarna gingen we met alleen de gezellige mensen Aswhole spelen (kaart spel). Na een korte opfriscursus, ging me dit een stuk beter af. Ik won gelijk! Vervolgens bleek de Chileense dame te beschikken over een zak vol Australische wiet!! En hoewel zwaar verboden, vond Shane het prachtig. Binnen de kortste keren liep bijna iedereen te stomen. Ze rookten die rotzooi trouwens puur. Nota bene ik moest ze vertellen dat het een stuk makkelijker ging wanneer je er wat shag aan toevoegt. En nee....ik ben geen expert, want ik rook die rotzooi nooit. Ik eindigde de avond met nog 1 potje pool tegen die Engelse hork uit mijn kamer. Maar die was ondertussen stronken (stoned en dronken). Dus die kon ik hebben... :-)

Op 8 december gingen we in de ochtend naar Lake Wabby. Daarvoor moesten we eerst een stuk hiken over mega zandduinen die midden op het eiland liggen. Lake Wabby is een groen meer. Ze hebben ze hier echt in alle kleuren. Hier kon je van een stijle zandduin zo het water in sandboarden. Super gaaf om te doen! Iedereen ging dan ook weer helemaal los, maar misschien had dat ook nog met de avond ervoor te maken :-). Daarna zijn we gaan lunchen, onze bagage gaan halen en weer terug naar Rainbow Beach gereden. Ik ben gelijk met Shane mee doorgereden naar Noosa, want daar wilde ik toch naar toe. Shane dropte me om 16:00 bij de hostel ‘Noosa Backpackers’. Maar we spraken gelijk af dat we die avond samen wat zouden gaan drinken in Noosa. Nog geen 2 uur later stond ie alweer bij me op de stoep. Na een pizza en 2 biertjes, zou hij me eerst nog even naar een internet café brengen, om eindelijk dat vorige verhaal te versturen. Maar er was niets open! We moesten trouwens wel een beetje oppassen. Want Shane (34) mocht eigenlijk alleen nog maar voor z’n werk rijden en dan ook echt zonder een druppel alcohol. Hij was namelijk gepakt met teveel alcohol op en mocht drie maanden niet meer privé rijden. Oeps! Toen zei Shane dat ik wel bij hem thuis kon internetten. Dus wij naar zijn huis. Blijkt dat ie woont in een super mooi landhuisje aan de rand van de stad woont, samen met Brett (de gids van Tim en Steef, 3 weken eerder). Huurden ze van de derde gids, die zelf in Perth zat. Dus ik om 22:30 achter internet, terwijl Shane televisie ging kijken. Maar om 23:30 lag ie al te snurken op de bank. Shit, hoe komt ik terug in mijn hostel? Om 01:30 was ik eindelijk gestopt met internet (hij lag toch te pitten) en besloot ik maar op de andere bank te gaan slapen :-).

Toen ik 9 december wakker werd moest ik eerst even kijken waar ik was. Oja, bij Shane thuis. Maar ik zou vandaag naar de Australiën Zoo (van Steve Irwin) gaan met...jaja...de 18 Zweedse Sisi! (uit verhaal 2 ofzo). Die liep ik hier gisteren in de hostel plotseling tegen het lijf. Waarschijnlijk zou ik er zelf nooit heen gegaan zijn. Maar omdat ze vroeg of ik meeging leek het me wel leuk. Dus na een musli-ontbijt op de veranda van Shane bracht hij me om 07:30 terug naar de hostel, want ik moest daar 0m 08:00 alweer in de bus stappen richting de zoo. Gelukkig hadden we goed weer en was het niet snikheet. We hebben daar vooral veel Australische dieren gezien, die je in de rest van de wereld niet ziet zoals: Kangaroes, Koala’s, Wombats (soort dikke worsten op 4 pootjes), Cassowary’s (die vogel waar ik eerder naar op zoek was) en veel slangen. Maar dit is het park van de weilen Steve Irwin, dus het wemelt er echt van de krokodillen. Verder hebben we een paar shows gekeken. Best geinig. Maar we hadden van 9:30 t/m 15:45 de tijd voordat we weer opgepikt werden. In die tijd heb ik dat park denk ik wel twee keer gezien! Artis is een stuk groter. ’s Avonds ben ik naar de Koala bar geweest (kennelijk nog niet genoeg van die beesten). Moest er wel een stukje voor lopen..40 minuten op slippers! Dat hadden ze niet gezegt. Dit was een beetje het mekka voor 20 jarigen. Dus toen maar naar de enige club in Noosa ‘Rolling Rock’, maar dit was het mekka voor 21 jarigen. Dus toen maar op zoek naar een taxi. Niet gevonden...zucht!

En toen was het alweer 10 december! Tijd voor mij eerste surfles. Om 09:00 werd ik opgehaald en om 09:30 lag ik al te zwemmen op een board op het strand. Instructies! Ik mocht meteen in de groep met al wat ervaring omdat ik ook aan windsurfen en snowboarden deed. Na wat droegoefenen mochten we eindelijk het diepe in. De golven leken me niet echt hoog. Maar ze waren hoog zat! Ik had het al eens een paar keer gedaan, langgeleden in Nieuw Zeeland en ook in Wijk aan Zee en ik was het nog niet helemaal verleerd. Ik stond direct! Maar ja, dat board is dan ook groter dan mijn surfplank! :-). Ik had 2 uur les en het ging echt super. Op het eind al een beetje draaien. Dus dat belooft wat de komende weken... ’s Middags weinig bijzonders gedaan. Gewoon een beetje relaxen en wat boodschappen gehaald. En ’s Avonds weer naar de Koala’s bar, maar nu met wat mensen vanuit de hostel. Dit keer wel met de bus heen...maar toch weer lopend terug :-).

Op 11 december heb ik de bus weer gepakt richting Surfers Paradise. Nou...dat belooft wat. Een surfers paradijsje. Nou mooi niet! Het is echt een mega stad met wolkenkrabbers. Het lijkt eigenlijk heel erg op Miami, inclusief Miami Beach met de uitstraling van Las Vegas. Bovendien was het zwaar bewolkt toen ik aankwam, dus weinig paradijs. Ik slaap hier in de Surfers Paradise Backpackers resort. Dichtbij het strand, maar wel 15 minuten lopen van het centrum. Gisteravond gelijk maar even de stad gaan verkennen. We werden met een busje van de hostel gedropt bij één van de vele clubs waar we we gratis toegang toe hadden en een gratis drankje kregen. Als echte Hollander beviel me dat wel. Maar ook hier niets anders dan 20 jarigen. Wegwezen dus. Dan maar een grote Ierse pub. Leuk maar beetje rustig. Ik besloot ze gewoon allemaal maar af te gaan en af en toe ergens te blijven hangen. Om iets van 01:30 vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik terug gewandeld.

En nu is het alweer 12 december. Het weer is er hier nog niet echt beter op geworden. Nog steeds zwaar bewolkt. Daarom maar even dit verhaaltje tikken. Straks misschien nog even surfen en vanavond misschien toch maar weer even in het centrum kijken. Morgen ga ik in ieder geval weer door naar Byron Bay. Daar heb ik veel goede verhalen overgehoord. Hier zal ik op 17 december (mijn verjaardag!) ook deelnemen aan een 5 daagse surfcamp richting Sydney.

Nou dit lijkt me wel weer een leuk verhaaltje. Tuurlijk zijn er ook weer een paar foto’s gemaakt. Die kunnen jullie weer vinden onder: http://picasaweb.google.com.au/leon.acda

Hasta luego!

  • 12 December 2008 - 04:44

    Toosvanstrien:

    HHllo Leon

    Ik ben voor jou een onbekende, maar was mijn dochter aan het zoeken op waar ben jij. Je had net een stukje geschreven over mijn droom. Ik ben nu twee keer in Queensland geweest maar heb er mijn hart verloren. Fraser island, vind ik geweldig. Ik leefde helemaal mee met je uitgebreide verhaal. Heel herkenbaar.Veel plezier met surfen en met het bekijken van Australie. Ik ben jaloers op je.

  • 12 December 2008 - 11:24

    Lisette:

    Weet je al waar je begin februari zit? Ik ga voor mijn werk waarschijnlijk in de week van 7 februari naar Malaysia - heel vervelend ;-)

  • 12 December 2008 - 17:43

    Jeannette En Piet:

    Super allemaal weer Léon, wij wensen je alvast een fijne verjaardag toe en uiteraard een leuke kerst en oud en nieuw.Zal wel een hele andere ervaring zijn, Groeten aan de Steef en Tim.

  • 12 December 2008 - 18:19

    Gé En Ria L.:

    Hoi Leon,
    Heb dan toch je site gevonden.Leuk om te lezen!We houden jullie allemaal daar in de gaten en het is puur genieten geblazen begrijp ik!
    Daar ik op 5 december ben voorzien van een volledig nieuw kniegewricht hoop ik ook nog eens die kant op te kunnen!Geniet ervan!
    Ria

  • 13 December 2008 - 10:55

    Mum & Dad:

    Je verhalen worden steeds leuker en spannender volhouden zo. Overigens "bofferd"is niet meer.
    Veel liefs

  • 13 December 2008 - 16:27

    Co:

    G'day Le,

    Eindelijk een berichtje van de kleinste neef. Ziet er allemaal bloody cool uit en super verhalen. Hoop dat je nog veel plezier zult hebben. Helaas heb ik even geen tijd om langs te komen op je verjaardag. Kijk je uit voor die stingers he groetjes Co, Corina en kids. Trouwens leuke foto van die koala en de luiaard.

  • 15 December 2008 - 11:28

    NICHT UIT MAASTRICHT:

    HOORDE GISTER OP MIJN VADERS VERJAARDAG (70!)DAT JE OP REIS BENT. WAT STOER EN MOEDIG ZO IN JE EENTJE. WEL EEN HELE BELEVENIS NATUURLIJK ! NOG VEEL PLEZIER EN LEUKE AVONTUREN. LIEFS MIRA

  • 16 December 2008 - 10:50

    Annemiek Fleuren:

    Hi Leon,
    Ik hoorde gisteren van Sandra dat je dan eindelijk met je rugzak naar zonnige oorden bent vertrokken. Doe je goed!!! Heb net je verhalen gelezen, ziet er super uit! Ik zeg altijd maar zo, op reis zijn is één grote kermis: Je slentert wat af, hoort muziek die je niet wilt horen, je (vr)eet soms het meest ranzige eten, je zuipt je een slag in de rondte met mensen die je nauwelijks nog eens tegen zult komen, het kost klauwen vol met geld en als je weer terug bent, denk je: Dit was leuk!!
    Veel plezier!!
    Annemiek
    Oh, enne... alvast gefeliciteerd met je verjaardag

  • 16 December 2008 - 16:30

    Luuk & Floor:

    Ome Leon,we horen net van oma en jopa dat je in Australie al jarig bent. Gefeliciteerd.xxx

  • 16 December 2008 - 16:33

    Mum & Dad:

    Onze felicitatie om 24.01 bij jou in Australie is blijkbaar niet doorgekomen. Alsnog van ons en een fijne dag gewenst. Veel liefs.

  • 16 December 2008 - 19:25

    Gé En Ria L.:

    Hoi Leon,

    Even een felicitatie van ons:van harte en maak er een fijne dag van!!
    Groeten vanuit een mistig,koud Nederland.
    Gé en Ria Lut.

  • 17 December 2008 - 09:36

    Peter En Laura:

    ben te laat maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag niet aan het tijdverschil gedacht wens je nog heel veel plezier xxxxx Laura

  • 17 December 2008 - 13:45

    Co, Corina En Kids:

    Leon, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Proost!!

  • 17 December 2008 - 14:01

    Ad:

    Hoi Leon,
    nog steeds mooie dingen aan het doen zie ik! Super man!

    Ik wilde je vanuit het koude nederland even feliciteren met je verjaardag. Het is er vast één die je nooit vergeet! Hopelijk heb je wat toffe mensen om je heen om het te vieren! Hier zullen we een biertje op je drinken. Geniet van al het moois en nog vele jaren!

    Groeten Ad de Kroon

  • 17 December 2008 - 14:13

    René:

    He Cruise,

    Gefeliciteerd met je verjaardag ouwe kerel! Ben je weer eventjes een jaartje ouder dan ik.

    Ik zie dat je je uitstekend vermaakt! Had mij zeker ook leuk geleken om zo rond te reizen. Doet mij ook weer terugdenken aan Afrika '98. Anyway ik heb nu even geen tijd: iemand moet die economie draaiende houden ... ;-).

    Ga zelf met Linda met Kerst skieën in Sölden, Oostenrijk dus heb gelukkig ook een leuke bestemming om naar uit te kijken.

    Vanuit NL in ieder geval veel plezier met je trip en veel gezelligheid met Kerst en Oud en Nieuw.

    René

  • 23 December 2008 - 18:57

    Gé En Ria Lut.:

    Hoi Leon,

    Even een korte Kerstwens voor jou daar in verte!Maak er iets van!

  • 30 December 2008 - 14:58

    Annelijn:

    Die skippy's staan je wel! haha. Ik ben op de helft van dit verhaal en je foto's, bijna alles ingehaald!
    Veel plezier he!! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Surfers Paradise

Wereldreis 2008-2009

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2009

De wereld is ECHT rond!

05 Juni 2009

Grammetje wit?....5 Euri

27 April 2009

Pisco! Chileens of Peruaans?

07 April 2009

Dak van de wereld

01 April 2009

Chili saus
Léon

Project van 3 maanden

Actief sinds 02 Nov. 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 36502

Voorgaande reizen:

09 Januari 2011 - 10 Februari 2011

Filippijnen & Indonesie 2011

31 Augustus 2009 - 28 November 2009

Project Staatsolie, Suriname

03 November 2008 - 19 Juni 2009

Wereldreis 2008-2009

Landen bezocht: