Salamat pagi!! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Léon Acda - WaarBenJij.nu Salamat pagi!! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Léon Acda - WaarBenJij.nu

Salamat pagi!!

Door: Léon

Blijf op de hoogte en volg Léon

03 Februari 2011 | Indonesië, Labuanbajo

We zijn weer eens een keertje op reis. En verrassend….weer naar Azië! :-)

Op 9 januari vloog ik via Bangkok naar Manilla. Ja ja, weer de Filippijnen, maar dit keer ging ik niet naar Boracay. Ik had namelijk afgesproken met Janine en Marcela, 2 collega’s waarvan de laatste nu al een paar maanden mijn nieuwe vriendin is. Zij hadden al een paar weken samen rondgereisd en vanaf nu zou ik Janine aflossen en met Marcela verder reizen. Eerst nog even in de Filippijnen en daarna naar Indonesië. Janine zou de volgende dag weer terug vliegen naar Nederland. Daarom hebben we een gepast afscheidsfeestje gehouden in één van de meest foute tenten van Manilla. Helemaal afgeladen met hoeren en uiteraard een flink aantal Westerse gasten op zoek naar gezelschap. Die mannen keken echter meer naar Marcela dan naar die Filippijnse hoertjes en vroegen zich af of zij ook te huur was.

De volgende dag was het afscheid nemen van Janine en gingen wij nog even de stad verkennen. Niet al te lang want we wilden maximaal profiteren van het Hyatt Hotel dat we hadden geboekt voor 1 nachtje. Daar hebben we lekker in het zwembad gelegen met een cocktailtje erbij. De volgende morgen gingen we naar Sabang. Dit is een mooi duikoord op het eiland Mindoro. Marcela was hier al eerder geweest. Dus ze was al bekend bij het personeel van ons duikresort. Nog diezelfde middag hebben we een eerste duik gemaakt. Leuk natuurlijk, maar ik was nog brak van ons laatste avondje Manilla, dus was na het duiken gelijk even uitgeteld. Maar ’s avonds moesten we toch even dit duikoord verkennen. En was denk je? Alleen maar paaldanstenten en ongeveer iedere lokale vrouw die daar rondliep was een hoer. Natuurlijk waren de meeste duikers blanke mannen die hun vrouw hadden thuisgelaten. Echt, wat een hypocriet zootje bij elkaar. Marcela is zelfs bij een man van een jaar of 60, die met een meisje van nog geen 20 stond, gaan vragen of ie thuis een vrouw had. Hij schrok en wilde het niet zeggen. Binnen 2 minuten waren ze vertrokken. Haha!

De volgende dag hebben we twee duiken gemaakt, waarvan 1 bij een wrak. Vooral die laatste duik was erg gaaf. Maar we hadden gisteravond natuurlijk toch wat gedronken, waardoor ik na het duiken alweer aardig gesloopt was. Maar ja, niet zeuren. We hebben twee scooters gehuurd en zijn naar Puerto Galera gesjeezd. Daar zijn we lekker gaan chillen op White Beach. Die avond zaten we echter weer in een van wat normalere tenten in Sabang. Dat het gezellig was geweest merkte ik de volgende ochtend en ik besloot dan ook niet te gaan duiken en bleef lekker in m’n bed liggen. ’s Avonds leek het wel weer te gaan, dus dan toch maar weer uit. Want naast duiken is er daar niet veel meer te doen. Die avond stond Marcela plots op het podium met microfoon mee te zingen met een live- band. Spatje zuiver. Haha! Met een nog brakker hoofd als dat ik daar was aangekomen stapte ik de volgende morgen weer de boot op in de richting van Manilla. Die boottocht overleefde ik net, maar daarna moesten we ook nog zo’n 3 uur met de bus. Ik was echt goed misselijk. Eenmaal in ons hotel aangekomen, viel ik als een blok in slaap…

De volgende morgen vlogen we naar Jakarta in Indonesië. Weer een nieuw land dat ik aan m’n lijst kan toevoegen, want hier was ik nog nooit geweest. Jakarta viel me trouwens op het eerste gezicht reuze mee. Ik had een veel minder georganiseerde stad verwacht vol brommers. Maar alles ging daar vrij relaxed. Die avond zijn we gelijk naar een grote dance club gegaan, genaamd Stadium. Daar hebben we gedanst tussen de locals en ook hier kon ik weer vrouwen kopen. En Marcela verkopen was ook helemaal geen probleem geweest. ;-)

De volgende morgen vlogen we direct door naar Jogyakarta (midden Java) om de Borobodur (de grootste boeddhistische tempel) te gaan bezoeken. Onderweg daar naar toe, zagen we nog even was de lava stromen van de Merapi vulkaan had aangericht. We sliepen daar in een resort binnen het terrein van de tempel zelf. Zag er erg goed uit en we hadden gratis toegang tot de tempel. De volgende morgen zijn we eerst om 4:00 opgestaan om met brommers en 2 gidsen de zonsopkomst te bekijken vanaf een berg in de buurt. Leuk, echter het was zo bewolkt dat we geen zon hebben gezien. ’s Middags gingen we vervolgens de tempel bezoeken. Wat een mooi bouwwerk is dat zeg. Ze moesten ook hier echter nog wel wat vulkanisch stof verwijderen. Op maandagochtend reden we vervolgens in onze privé 4x4 met 2 chauffeurs richting Bromo. Een actieve vulkaan in het Oosten van Java. Dat was wel een enorme reis van zo’n 14 uur! We waren dan ook helemaal gesloopt. Eenmaal aangekomen moesten we flink onderhandelen voor een tour naar de vulkaan de volgende morgen en een slaapplaats. Dit werd de nachtmerrie van Marcela. De kamer zag er niet uit. Het bed was spijker hard, geen douche en een gat in de grond. We werden de volgende morgen ook nog eens om 04:00 opgehaald om de zonsopgang bij Bromo te zien. Er was natuurlijk weer eens ge ruk te zien i.v.m. de vele wolken. Maar…we hadden geluk rond 08:30 trok het helemaal open en hadden we prachtig uitzicht. We konden trouwens niet te dichtbij komen, want de vulkaan was erg actief en is een week later (zoals wellicht bij jullie bekend) ook uitgebarsten.

Nog diezelfde dag reden we door naar de boot met bestemming Bali. Ook dat was een lange tocht. Uiteindelijk waren we rond 00:00 in ons hotelletje in Lovina. Vanaf hier hebben we eerst een dag rondgetoerd in een gehuurde auto. Wat watervallen bezocht en kwamen we veel aapies tegen langs de weg. Ook hebben we vanuit hier een duiktrip maakt bij Palau Menjangan in het Noordwesten van Bali. Erg mooi daar en heel veel vissen gezien. Met een gehuurde auto reden we vervolgens door naar Tulamben om naar het WOII wrak, de USAT Liberty, te duiken. We hebben daar 3 duiken gemaakt, waarvan 1 nachtduik. En die waren alle drie helemaal top. We gingen dwars door het wrak heen en hebben heel veel grote vissen gezien.

Toen was het tijd voor de Gili’s. Dit zijn drie super tropische eilandjes met mooie witte stranden ten Noorden van Lombok. Vooral Gili Tranwangan, de grootste, is bere gezellig. Je kan kan er fantastisch duiken ( 5 duiken gedaan) en nog beter feesten. Ook sliepen we hier i n de meest luxueuze resorts die we soms volledig voor onszelf hadden, inclusief privé zwembad. Dit was allemaal mogelijk omdat het laag seizoen was en de prijzen dus flink gekelderd waren. Ook heb ik hier nog een beetje gesurft, aangezien ze hier prima golven hebben voor de minder ervaren golfsurfer. :-) Op onze laatste avond deden Marcela en ik nog mee aan een drinkwedstrijd in de Reggaebar. Eerst 1 tegen 1 een bierflesje leegdrinken met een rietje. Die wonnen we allebei. En toen met 4 man de finale. Alleen nu waren het 0,625 liter flessen Bintang bier. Ik werd tweede vlak achter een andere Hollander. Maar gelukkig had ik Marcela (3de) en een Ier (4de) verslagen! :-)

Toen ging de reis verder met een super speedboot richting Nusa Lembongan, zeg maar het ei van het eiland Bali (lijkt op een kip). Hier wilden we heen om weer te gaan duiken. Er zouden hier namelijk veel manta’s en haaien te zien zijn. Echter niet in Jan-Feb, dus we hebben ze ook niet gezien!! Wel 2 prachtige duiken gemaakt en twee heerlijke massages gehad. Ook belangrijk…. Na 2 nachten hier sjeesden we weer over het water richti ng Bali. Eindelijk zag ik de stad Kuta eens. Veel over gehoord, maar ik was niet onder de indruk. We hadden een auto gehuurd op het vliegveld en gingen direct opzoek naar een hotel. Wast een gekkehuis was het daar op de weg zeg. En dan moet je nog links rijden ook! Eenmaal in een hotel kwam Marcela erachter dat ze haar Ipad had verloren. Waarschijnlijk op het vliegveld. Dus wij weer terug in die hitte. En ja hoor, hij was gevonden bij de KFC. Eerlijke mensen toch die Indonesiërs... ’s Avonds zijn we eerst lux wezen eten en toen nog even in stad wezen kijken. Maar naast het Hardrock Café bruiste het niet echt. Dus waren we redelijk op tijd weer thuis. Nee, we waren dus ook niet dronken!

En toen was het alweer vandaag. Vandaag zijn we naar Labuanbajo op het eiland Flores gevlogen. Dit is heel dicht bij het bekende eilandje Komodo, waar de Komodo dragons leven, enorme reptielen die zo’n 100 kg wegen en ook vrij gevaarlijk zijn. Toch willen we die graag van dichtbij zien. Maar we zijn hier vooral om…..je raad het al…te duiken. Want hier schijnt echt alles te zwemmen. Haaien, manta’s, dolfijnen, walvissen. Dus morgen gaan we voor 3 dagen op een heel mooi zeiljacht, om op vele plaatsen te gaan duiken. Lijkt me echt heel gaaf…

Onze laatste week is ondertussen helaas ingegaan. Volgende week vliegen we via Kuta, Jakarta, Taipe en Bankok weer naar huis en begint het harde leven weer. Dus we gaan nog even keihard genieten en dan zien we jullie allemaal gauw weer.

Salamat jalan!

Marcela & Léon

En ja, er zijn ook foto’s. Deze staan nu op de site!
Uiteraard zijn die weer te vinden op: http://picasaweb.google.com.au/leon.acda

• 03 Februari 2011 - 08:20

Arnoud W.:

weer een leuk verhaal Léon!

• 03 Februari 2011 - 09:24

Irene:

Hoi Leon,

Wat hebben wij elkaar een tijd niet gesproken en zo te zien en lezen is er een hoop bij jou privé veranderd. Super leuk voor je en gun het je van harte!! Bel me ff als je weer in NL bent, want dan wil ik snel een borrel met je drinken en helemaal bijgepraat worden:-) Geniet er nog saampjes van!!
    Dikke kus Irene

• 03 Februari 2011 - 14:59

Ria Luttikhuizen:

Dat is wederom genieten!!!Fijn dat het privé weer zo lekker gaat,het is je gegunt!!
    Prachtige foto's overigens!

• 05 Februari 2011 - 15:35

Tim:

Ziet er weer goed uit! Krijg ook weer de reiskriebels als ik dit lees. Gelukkig is de 2 weken stacaravan in Biaritz geboekt voor vd zomer. Wel iets anders, haha, maar daar kan je ook prima surfen ;) Geniet er nog van!